Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

onsdag 13 oktober 2010

Återseende efter 32 år. Del 2.

I torsdags besökte Tetti, jag och Make det fantastiska slottet Château de Chenonceau. Jag ville ju visa mitt favoritslott åt Tetti som kommit på besök till oss efter såå många års uppehåll :).

Tetti i Diana Poitiers park framför Château de Chenonceau.

Slottet är byggt över floden Cher. Alldeles fantastiskt läge :)! Här kunde jag faktiskt tänka mig att bo ;)!!


Rosor i Katarina di Medicis park vid Château de Chenonceau. Nu hade det dessutom blivit soligt och varmt. Vi gick omkring i parkerna och njöt.



Tetti & jag i Katarina di Medicis park. Före lunchen. Nu hade det börjat kurra i min mage :)!



Lunchen bestod av fyra rätter. Jag & Tetti valde den klassiska Omelette de Chenonceau till efterrätt. Oslagbart gott!!



Ja, så här glada såg vi ut med efterrätten framför oss. Jag gillar verkligen den här restaurangen, ja, och slottet också förstås ... :)



Ett av sovrummena i det vackra slottet. Fina och olika blomsterarrangemang i alla rum.


Tetti och jag framför den pampigt inramade tavlan av Ludvig XIV.



Dagen avslutades med en middag bestående av bl.a. räkor i trädgården utanför vårt "eget" slott. Och ett glas kallt vitt vin till. Mums! Vilken fantastisk dag vi hade!


Ja mina läsare, det här var ännu inte allt. Fortsättning följer på fredag :)!

1 kommentar:

  1. vilka fina bilder! Vi har fått idag snöslask här i österbotten...

    SvaraRadera