Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

fredag 21 januari 2011

Mafra

På frukt- och grönsaksmarknaden i Caldas da Rainha såldes också blommor.

Jag hoppas på många sköna promenader i den här palmallén nästa vinter. Vi var och tittade på en lägenhet i Santa Rita alldeles vid Atlantkusten och tyckte att den skulle passa oss, inte minst med tanke på läget, närheten till Lissabon och priset :).


Igår besökte vi det väldiga kungapalatset, klostret och kyrkan i Mafra. Hmmm ... de hade inte dukat upp till middag fast jag var på besök ... ;)


Palatset med hundratals rum skulle förstås vara tungstädat om man skulle bo där, men nog skulle jag ändå göra ett försök om jag skulle få chansen ;)!



I den här sängen sov den dåvarande kungen en natt i oktober 1910 innan han tvingades i exil. Tidigare var det drottningens sovrum. Palatset användes främst som sommar- och jaktslott.




I troférummet finns det möbler gjorda av horn ... ja, vad tycker ni?



Efter besöket i palatset besökte vi kyrkan som finns i samma byggnadskomplex. Här står jag i kyrkans entré och beundrar de många stora statyerna.



Kyrkan i anslutning till palatset i Mafra har sex orglar. Här skulle jag vilja vara med i publiken när det hålls en konsert då de spelar samtidigt på samtliga kyrkorglarna :)!


Det här tycker jag om. Färgerna också. Himmel, hav, blommor, grönska, solsken, värme ...
Jag hinner inte skriva desto mer fördjupat idag :). Önskar er alla en trevlig helg!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar