Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

onsdag 23 februari 2011

Till Loiredalen via Gibraltar

Jag har hållit en paus med bloggskrivandet eftersom jag har packat - rest - packat upp igen ... :). Vi startade från Portugal fredagen den 11 februari. Eftersom vi var inbjudna till våra vänner som bor i Fuengirola tog vi en omväg via södra Spanien. Kilometrarna blev fler, men vi fick uppleva massor :). Första anhalten blev Jerez de la Frontera.


Jerez är ju känd för sina goda sherryn. I den här sherrybutiken köpte vi en flaska med oss ;)


Ni vet hur det är på somrarna när man kör mycket med bilen, man får en massa mosade insekter på vindrutan. Här försöker Make åtgärda saken, med hjälp av vatten från en fontän :).


Det här fotot tog jag i Jerez bara i förbifarten. Undrade sedan vad sjutton det var jag hade fotograferat ... tycks vara en vacker port dock ;)




Här står jag i nästan arla morgonstund framför katedralen i Jerez. Jag rekommenderar ett besök där, interiören är mycket vacker.



Jag kommer att komma ihåg Jerez de la Frontera som apelsinstaden ;). Trottoarerna kantades av ... just det ... apelsinträd!


Meen, ingen lugn och ingen ro ;). Är man på resa så måste man röra på sig. Här är vi på väg mot den sydligaste udden av det europeiska fastlandet. Jag är lite svag för palmalléer, så platsen kändes inte helt fel.



Ja, här sitter jag på plats på den sydligaste udden i Europa. Man kunde skönja norra Marocko på andra sidan. Det var varmt och folk låg och solade på stranden. Jag kände att jag hade klätt mig något för varmt ;).



På bilden ser ni Gibraltar som vi hade tänkt besöka. Gibraltar tillhör Storbritannien (!) men har ett taxfreeundantag som gör att bilisterna kontrolleras extra noggrannt. Det ville vi inte bli, så vi struntade i den långa bilkön till tullen och kollade in Gibraltar på håll i stället. Lär vara ett ganska tråkigt ställe dessutom ... :)

Jag fortsätter min reseberättelse om några dagar, jag vill ju inte trötta ut er ;). Ha det så bra tills dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar