Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

lördag 5 februari 2011

Lissabon - vi ses igen!

I veckan besökte vi Lissabon under fyra dagar. Vi tog expressbussen från São Martinho do Porto och var framme på bara en och en halv timme. Det var en mycket rolig resa och vi hann se en hel del. Vi tog bussturer i staden och besökte många sevärdheter. På bilden ser ni en av mina favoritsevärdheter i Lissabon, Jeronimos ;).



Klostret i Jeronimos är så otroligt vackert. Svårt att beskriva, men man ser ju en del på fotot ;).
I kyrkan finns bl.a. Vasco da Gamas sarkofag som är mycket vacker.



I muséet alldeles invid Jeronimos kunde man bese bl.a. tre egyptiska mumier som är ca 3.000 år gamla. För mig var det första gången jag fick se en mumie. Naturligtvis rådde det fotograferingsförbud där, men jag "glömde" det för en liten stund ;).


Här står jag framför monumentet över de portugisiska upptäcktsresandena. Maken hade planerat att klättra upp bland statyerna för att bli fotograferad där, men väl framme vid monumentet ångrade han sig, tack och lov!!!



Det finns en hiss som man kan åka upp med för att komma till en bra utsiktsplats över staden. Den här bilden visar dock bara en bråkdel av storstaden Lissabon.




På onsdag kväll slog vi till på stort och gick ut på en fisk- och skaldjursrestaurang. Servitören ville prompt fotografera oss, så ... nå, låt gå :)!



Vi beställde in grillad färsk fisk och skaldjur av olika slag. Det ingick också grillade, halverade bläckfiskar, men dem vågade jag inte smaka på. Men det övriga var mycket gott :)!



Det här är inte efterrätten, utan "eftermiddagskaffet". Lägg märke till specialkaffet som maken beställde in (koppen med det vita innehållet med ränder på). Vi kommer definitivt att återvända till Lissabon, redan nästa år tror vi.

Vi hade också tur med vädret. Det var soligt och lagom varmt för att passa turistande nordbor. Det vackra vädret har fortsatt och jag tror att det kan bli + 20 grader i dag.

I morgon blir det en utflykt till Tomar och i början av nästa vecka måste vi börja packa. På fredag lämnar vi så Portugal bakom oss för den här gången. Vi åker ner till södra Spanien för att hälsa på våra vänner där i några dagar. Sedan bär det av norrut mot Frankrike igen. Vi räknar med att vara tillbaka i Loiredalen ca 15:nde februari. Så nu blir det ett litet uppehåll med bloggskrivandet, men jag återkommer när vi är tillbaka i Frankrike. Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar