Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

måndag 20 september 2010

Några foton till...

Slott med försvarstorn som vi besökte igår. Jag var faktiskt så högt upp i tornet att jag stod under "takhatten". Och jag som lider av höjdskräck...

Det här rummet skulle jag kalla för rosa salongen ;). Vet dock inte vad det kallas för i verkligheten. Guiden pratade bara franska...snabbt, snabbt...

Jag försöker gömma mig så gott det går bakom en blomkruka modell större. Då syns ju inte de nya extrakilona lika bra :)!


Attende hade besök av sin pojkvän Noir i söndags. Ni kan tro att de hade det skojigt tillsammans ;)! Slottskatten Princess har jag inte träffat ännu...greveparet har henne i Tours nu.



Make kan gå på vatten...nää...jag narras bara :). Jag skulle fotografera honom idag när han hoppade i simbassängen. Men vår digitalkamera är av en enkel modell och klarar inte av jättesnabba ryck :)


Nå, här har han nått plurret i alla fall. Ser faktiskt ganska skönt ut.


Arbetet med att packa upp pågår fortfarande. Vi måste ju hinna med att njuta av nuet också så därför går det inte så jättesnabbt framåt. Men det går framåt...säkert ;)!


Skönt väder för den som gillar varma dagar och svala kvällar och nätter. 30 grader i skuggan i dag och 23 grader i bassängen. Ha det så bra!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Sköna bilder! Här har vi regn och rusk, typiskt för den finska hösten. Tulpanlökarna jag skaffade borde jag plantera men det har inte blivit av än. Mycket roligare var det att söka fram min gamla skolatlas och titta på Frankrikes karta:))
    Hälsningar från Ann-Mi

    SvaraRadera
  2. Ann-Mi, om du ännu har skolatlasen framme, kolla in Tours som ligger ca 200 km sydväst om Paris. Vi bor ca 60 km från Tours :).

    SvaraRadera