Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

fredag 24 september 2010

Shopping & lunch i Châtellerault

Det var några grader svalare väder i torsdags, så vi passade på att åka till Châtellerault för att handla. Att handla i Frankrike går mycket ut på att stå emot sina egna impulser...man vill ha allt :)!

En del gator var avstängda och folk hade samlats för att demonstrera...för att pensionsåldern ska höjas från 60 till 62 år!! Flyg-, tåg- och busstrafiken drabbades av strejker. Om det är något fransmännen kan så är det att demonstrera!


När klockan var 12 var jag hungrig som en varg ;). Vi gick in på vårt stamlokus och beställde varsin tvårätters meny. Vi valde kalkongryta med tillbehör. Fotot är taget av Makes portion, jag beställde förstås ris och sallad som tillägg i stället för friterad potatis. Ibland tänker jag faktiskt en kort stund på mitt midjemått innan jag beställer. Men inte för ofta :)!


Crème Caramel med en "svetsad" knaprig yta på till efterrätt. Mums... :). Efter den här rätten kändes det faktiskt ganska spänt runt midjan... :)


Nå, sedan var det dags för shoppingen. Jag skulle köpa en kavaj och gick länge och väl igenom vad som fanns till buds. Så plötsligt kom en annan kund, en afrikanska i min storlek, med en kavaj som hon tyckte skulle passa så bra till min hårfärg. Ja, som nästan vithårig sticker man ut här.


Vad hände sedan? Jag köpte kavajen förstås :)!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar