Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

lördag 12 juni 2010

Dagen efter tandoperationen

Så där ja, nu har jag klarat av min första tandoperation! Jag vill bespara er hur jag ser ut nu dagen efter, så jag visar en sommarbild i stället. Så här ser det ut när jag tittar ut genom vårt södra köksfönster och t.ex. pratar i telefonen. Eller breder mig en smörgås. Det är en ganska hård blåst i dag. En stor gren från en gammal lönn vid vår infart hade blåst ner i natt, så Make har varit ute och städat bort det.

Men back to the operation! Ja, den tog väl en dryg timme. Tandkirurgen satte först ett antal bedövningssprutor och sedan placerades operationsduken på. Jag fick bara ett litet hål för näsa och mun. Ögonen var övertäckta av operationsduken, men det var nog lika så bra det att inte behöva se alla skalpellerna och suturnålarna.

Tandkirurgen konstaterade att infektionen vid tandroten var mycket större än vad röntgenbilden hade visat. Så då var det här inget onödigt ingrepp ... nåjaa, det får väl tiden utvisa. Prognosen för att jag i längden ska kunna behålla den här aktuella tanden är inte så bra, men man måste ju försöka kämpa för sina tänder ända in i det sista :)! Den är rotfylld och en ny (och dyr) tandkrona i porslin sattes på för några år sedan. Har man satsat så mycket på en tand så vill man ju behålla den! Jag vill inte ha en glugg i tandraden om jag bara kan undvika det på något sätt.

Ja, själva operationen gick väl bra. Jag hade fått en antibiotikakur som jag påbörjade två dagar före ingreppet och det var välbehövligt. Det värsta var väl när allt skulle sys ihop igen. Kirurgen måste sy in stygn mellan flera tänder för att få sårkanterna stabila.

Hoppas att ni är med mig ännu och inte har svimmat av ;). Nå, efter att stygnen var på plats blev jag tillsnyggad och han visade mig i en spegel hur det såg ut. Många, många svarta trådar på tandköttet och mellan tänderna ... En svullen läpp och kind och sned mun. Det gjorde inte ont under operationen, utan smärtan kom när bedövningen började släppa.

I går hade jag alltså rätt så ont efteråt, men tog en värktablett och gick och lade mig. Min middagsmat körde jag i mixern och hällde ½ dl vitt vin på. Man vill ju äta gott fast det gör ont. Till efterrätt blev det en jättegod lakritsglass (Ingmans Creamy, den kan jag rekommendera). Efter middagen vågade jag mig på att ta en dusch och sedan låg jag bara på sängen och tittade på en film. Rätt så skönt egentligen, bara det inte skulle ha dunkat av smärta i munnen...

En värktablett till inför natten och jag sov riktigt bra! Det hade jag inte räknat med. Och i morse nästan ingen värk alls, snarare en ömhet bara. Men självklart har jag fortfarande svårt att äta och är svullen. Till morgonfrukost hade Make lagat en underbar smoothie åt mig av färska jordgubbar, banan, juice och näringspulver. Ååå så gott! Till lunch åt jag kokta ägg som jag mosade med en gaffel. Och lite salt och Kalles randiga på :). Mums! Och en mugg citron-ingefäraté till. Inte ska jag klaga! Ha en trevlig helg!


P.S. Dessutom fick vi ju ganska rejält med regn i går, så nu behöver vi inte vara rädda för att den underbara grönskan torkar bort! D.S.

1 kommentar:

  1. Stackars dig! Jag vet hur det känns med tandoperation. AJ AJ AJ! Och vet du, nu kommer du att f[ m[nga tr'ffar p[ din hemsida genom s;korden @tandoperation@, det f[r n'mligen min sen dess, det 'r fascinerande att se.

    Ta hand om dig nu, l[t dig pysslas om riktigt ordentligt.

    KRAM!!!

    SvaraRadera