Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

torsdag 17 juni 2010

Squashen utplanterad

Nu är det verkligen prästkragarnas tid. Vi har ett hav av dem mitt i gräsmattan. Make har låtit bli att klippa gräset där han vet att de brukar komma, och det är det värt :). Jag har inte prästkrageskördat ännu, eftersom det fortfarande går att ha både syrener och liljekonvaljer i vas. Men efter helgen är det nog slut med det, så då får jag dyka ner i prästkragehavet i stället ;).


Lupinerna blommar också för fullt. Vi har mest blå lupiner, men jag gillar de rosa mest. Kanske de rosa får så lov att lägga på ett kol nu för att inte bli överväxta av de blå. Får se hur den kampen ska sluta :).


Make kom för en liten stund sedan in med en gädda som han fångat med kastspöet. Han kom in med den i filéad form förstås (här tas det inte emot något annat än skinnfria filéer, he, hee...). Ja, så nu vet vi vad det blir för mat i kväll :). På bilden ses blåvioletta aklejor och pion längst ner, sedan en rosenbuske som inte blommar ännu och sedan vita "bukettblommor". Jag får väl kalla dem så eftersom jag inte vet vad de heter :).


Det känns som en sommardag i dag, för det är soligt och 17 grader i skuggan. Jag planterade ut tre av mina frösådda squashplantor i dag. Make hade hjälpt mig med jordförbättringen i landet. De resterande tre plantorna ska jag vänta med ännu i några dagar. Och fyra ska L få ta hand om, för annars drunknar vi i squashar här i höst ;). Det är väl det som är charmen med att odla squash, antingen får man alldeles för mycket eller så nästan ingenting alls. I fjol fick jag skörda bara två squashar, men i år ska det nog gå bättre. Jag SKA försöka sköta om dem så gott jag bara kan!



1 kommentar:

  1. Vilken härlig grönska!
    Såg du i tidningen i morse att det varit regn och översvämningar i södra Frankrike? Kanske har det även drabbat området där ni brukar bo...

    Nu är det bara EN arbetsdag kvar till en veckas semester. Och det ska bli SKÖNT!

    Hoppas att tanden blir bättre timme för timme.

    Kram!

    SvaraRadera