Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

torsdag 10 juni 2010

I sommargrönskan

Hjälp, vi håller nästan på att drunkna i den här otroliga grönskan :)! Här syns en del av vedlidertaket men resten är brudspirea, vit syren och lönnar. Där skymtar en blå himmel också.



Lövträd och buskar. Och en ganska nyklippt gräsmatta ;). Grönt, grönt. Det vi kan frukta nu är torkan. Den kan ta det gröna ifrån oss om vi har otur.



Pionerna är på gång. Och likaså myrorna som varje år hittar något gott runt blomknopparna att kalasa på.


Det här är inte så vackert nu, men kan kanske bli det senare. Jag tror att det är fjärilslarver som kryper omkring i sin "säck" som hänger ner från en björkkvist.



Mitt i allt det gröna dök plötsligt Make upp. Här är han på väg nerför trappan och på väg ut på en lång joggingtur i det varma sommarvädret. Med 20 grader i skuggan ska han inte behöva frysa i alla fall :).

Det är ju så fint ute i naturen nu, så jag bara njuter... I dag tog jag in en ny syrenbukett också :). Jag har konstaterat att det är helt onödigt att börja med någon fönstertvätt nu, för vi har ganska mycket tallpollen i luften. Vårt svarta plåttak är inte svart nu just, utan så där gulsvart, ni vet... Det skulle inte skada med lite regn.

I morgon har jag då min tandoperation kl. 12. Jag har blivit förvarnad av sköterskan om att jag inte kommer att kunna äta någon middag i morgon kväll. Men kanske på lördag om det inte värker för mycket.

Så har jag en ny sak att bekymra mig lite över... Det kan bli flygstrejk i Sverige fr.o.m. onsdag nästa vecka. Om den ev. strejken skulle hålla på i över en vecka så kan jag inte komma till Österbotten som jag hade tänkt mig. Jag har nämligen en flygbiljett till Helsingfors och flygturen är helt beroende av att Sveriges flygtrafik fungerar. Ja, även så här i sommargrönskan har man lite ett som annat att fundera på. Men i det stora hela är det såå ljuvligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar