Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

tisdag 8 juni 2010

I liljekonvaljernas tid

Det här är verkligen en underbar årstid! Under min promenad i går hittade jag ett hav med liljekonvaljer. När jag sedan kom hem märkte jag att Make sysslat med exakt samma sak medan jag var borta. Så nu har vi två vaser med ljuvligt doftande liljekonvaljer på salsbordet.


I Frankrike blommar liljekonvaljerna i månadsskiftet april - maj. Där hör det till seden att man ger en liten bukett liljekonvaljer till sina vänner på första maj. Jag har sett att liljekonvaljerna även säljs i krukor där. Vackert!


Syrenernas tid är inte förbi ännu. Jag tog in en jättebukett med både vita och ljuslila syrener för ett par dagar sedan. De tycks ha klarat sig ganska bra. Och oj så de dricker vatten! Jag får fylla på med minst en liter vatten i den stora vasen varje dag :).

Vädret har varit fint de senaste dagarna. Sol, sol, sol. Men inte för varmt. I dag har vi knappt 20 grader i skuggan och det är ju helt ok. Till torsdagen lovas det kanonväder, får se om prognosen håller.

I går fick vi en efterlängtad rapport från slottet i Frankrike. Slottskatten Princess har bott i Tours i veckorna. Förra försöket för Princess att bo där gick ju inte så bra, men den här gången har det tack och lov gått bättre. Kan det månne bero på att Attende har bott på slottet under tiden? Greveparets äldsta son har varit på slottet under veckorna med Attende, och det verkar som att det här upplägget har varit ganska bra för djuren. Åå, vad jag längtar efter dem ...!

Nå, men nu är flygbiljetterna till Frankrike fixade, så bara jag orkar vänta i drygt tre månader till så får jag träffa dem igen :)!

2 kommentarer:

  1. Vad härligt med liljekonvaljer och syrener! Kan känna den ljuvliga doften genom datorskärmen! Minns du i barndomen när vi plockade liljekonvaljer i Bråtimåsa? Ha en härlig vecka och oroa dig inte för mycket inför den kommande tandoperationen!

    SvaraRadera
  2. Hej Mooni! Jag kommer nog ihåg att vi plockade liljekonvaljer i Bråtimåsa :)! Men oj, det var några år sedan ;)!

    När jag tänker efter så tror jag att Bråtimåsa kan ha fått sitt namn från "bruten mosse".

    Hoppas att tandoperationen verkligen blir av nu på fredag, annars hinner jag ju inte "bli klar" innan jag kommer och hälsar på er.

    Hälsn. Kalla

    SvaraRadera