Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

lördag 5 juni 2010

Rådjursmat?

Nu har jag planterat ut några sommarblommor. Inte de vackraste i världen kanske, men det finns faktiskt en tanke bakom de här sammetsblommorna och petuniorna. Frosten är INTE det största hotet mot blommorna kan jag säga ... Nej, det är rådjuren som är det största hotet. I fjol hade jag planterat ut två stora vackra pelargoner och kantblommor i den här blomlådan. Men så fort blomknopparna slog ut blev de avtuggade av någon under nätterna. Jag tror att sammetsblommor och petunior inte smakar så gott. Men vad tror ni, kommer rådjuren att låta årets sommarblommar vara i fred?




På trappan har jag placerat en kruka med begonia och vita nejlikor. Tror inte att dessa heller smakar speciellt gott för rådjuren :).




Den här vackra ampelblomman fick jag av min vän L för en vecka sedan. Den hänger tryggt inne i verandan ännu. DEN kommer rådjurena inte åt i alla fall!


Syrenbusken utanför vårt södra sovrumsfönster blommar rikligt i år. Men så har den också blivit avsågad med jämna mellanrum. Den växer under el.ledningen och får inte bli för hög.


En plats att sitta och njuta på när solen går ner. Från fönstret brukar jag kunna se svanhannen som simmar i viken medan honan ligger på äggena. Medan man sitter i korgstolen och njuter kan man också få syn på någon fisketurist som står med sitt fiskespö i båten. Mysigt!

Ja, nu ska ni inte tro att jag hatar rådjuren. För det gör jag inte. De är vackra att se på och goda att äta upp. Visst blir det en liten paradox av allt det här? Nå, i kväll vankas det rådjursgryta :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar