Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

lördag 22 maj 2010

Blomfrossa

I dag tyckte jag att det var dags för en promenad runt på fastigheten där vi bor. En del av den består av bostadstomten, resten är skog, åker, klippor och strand. Stranden sparar jag till en annan gång, det är liksom ett kapitel för sig ... Nå, det här är en narciss.



Kejsarkronor har vi en hel rad av ... Men de luktar inte så gott, så jag föredrar att ha dem ute.



Jag är så svag för violer. De ser så väna ut.



Vialer hittar jag oftast på de skuggiga platserna.



Vitsippor växer i stora sjok och dem ledsnar man aldrig på. De är liksom ett supersäkert tecken på att det är vår.



Vi har mycket lövträd på tomten. Lönnar, askar och björkar. Blommande lönnar är egentligen ganska vackra.



Vi har också rikligt med Adam och Eva på en särskild plats på fastigheten. Adam är den mörka och Eva den ljusa :). De är orkidéer och är fridlysta. Men gissa vem som ändå varje vår tar in en LIITEN bukett i vas?



Den här buketten med gullvivor plockade jag i dag. Gullvivor håller länge i vas, så de är en riktig favorit. Ja, så går det ju också att krydda snapsen med gullviveblommor, men sådant håller vi absolut inte på med. Nee-he då!



Den östra husgaveln. När man har trähus blir man ofta påmind om att målarpenseln borde tas fram. Men vi har bestämt oss för att avvakta till nästa vår. Åtminstone ...



1 kommentar:

  1. Så härligt att du är online igen och ger oss rapporter! Och vilken fin blomprakt du bjuder på.

    Idag har vi regn hos oss, men det är välbehövligt. Äppelblomen är fantastisk utanför fönstret, humlorna har fullt upp med sitt jobb för att fixa pollineringen. Duktiga är de!

    Fryke & Jack sover skönhetssömn och är mycket nöjda med att det är helg.

    Ha en fortsatt skön dag!!!!

    SvaraRadera