Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

tisdag 25 maj 2010

Vad som är bättre här

Efter att ha varit utomlands i åtta månaders tid har vi försökt summera vad vi tycker att är bättre här hemma jämfört med i Frankrike. För min egen del så har jag saknat:

- Salmiaken. Finns inte att köpa överhuvudtaget i Frankrike :(

- Kryddgurkorna. I Frankrike finns det cornichons, men det är inte alls samma sak som kryddgurka, tycker jag.

- Lakritsglassen. Ja, både salmiak och lakrits tycks vara förbjudna produkter i Frankrike. För er som ännu inte provat på Aino lakritsglass här, gör det om ni hittar den i butiken! Ni kommer inte att ångra er!

- Att kunna dricka kranvattnet. Ja, är du nordbo på resa i Frankrike och dricker ett glas kranvatten så förstår du snart varför du inte borde ha gjort det. I Frankrike är det flaskvatten som gäller för oss nordbor.

- Sillen och Kalles kaviar. Finns visserligen att köpa på närmaste IKEA i Frankrike, men dit är det oftast ganska långt. Och livsmedelshörnorna i IKEA-butikerna är tråkiga. Jaa ...!

- Att kunna läsa böckerna som finns på biblioteket. Ja, är man i Frankrike så är böckerna på franska helt enkelt. Men det går att ladda ner e-böcker på internet från de flesta biblioteken här i Norden. Så det är egentligen inget större problem när man är på resa.

- Vårt stora kök. Här hemma har vi ett stort kök medan vårt kök i Loiredalen var ganska litet.

Make har dessutom nämnt att han gillar fisket här i vår havsvik. Orkar man lägga nät så får man abborrar och gäddor. Nästan garanterat.

Ja, så varför ska man då till Frankrike kan man fråga sig? Svaret är att ALLT DET ANDRA är bättre där. Framför allt priserna och kvaliteten på mat och dryck. De franska ostarna, brödet, skaldjuren, bakelserna, vinerna ... ååh, jag säger då bara det. DET saknar jag när jag är hemma. Men, men, som vi alla vet så kan vi bara vara på en plats. Men då kan man ju göra så att man är här uppe i Norden under försommaren, sommaren och början av hösten. Sedan kan man packa ihop och bege sig av söderut. Precis vad vi tänker göra ... :)!

Från det ena till det andra. Idag har jag varit till tandläkaren och fått konstaterat att jag troligtvis behöver genomgå en tandoperation. Det kan ske om ca två veckor. Men strunt i det, nu lever vi i tiden mellan hägg och syren, och det är ju den bästa tiden av året :).

Så jag fortsätter att njuta av tillvaron här, trots att vädret inte riktigt varit i min smak sedan i söndags. Men det kanske blir varmare snart igen. Ha det så bra och kom ihåg att njuta av försommaren!

1 kommentar:

  1. Blev så nyfiken på glassen så jag köpte faktiskt hem och den var jättegod.Tack för tipset. Vi ses.


    Hälsn.Lillevi

    SvaraRadera