Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

tisdag 4 maj 2010

Château de Chenonceau - andra delen

Här kommer ytterligare några bilder från vårt besök på Château de Chenonceau. Den första delen skrev jag den 29:nde april. Ja, det här är mitt favoritslott. Lagom stort för två personer ;) med vackra parker och allt. Slottet är byggt över floden Cher, vilket gör den helt unik.




Ja, parkerna runtomkring är mycket vackra och välansade. Där kan man stöta på någon stilig karl också om man har tur, oj då, det var ju min egen Make som dök upp där bland buskarna :)!




Blomsterrabatter som jag skulle vilja ha hemma hos mig också ... Vackra och välskötta.



Det är inte så dumt att besöka Château de Chenonceau i början av maj. För då blommar blåregnet som vackrast.





Då förflyttar vi oss inomhus, in i slottet alltså. Jag lovade tidigare att visa fler foton av blomsterarrangemangen i slottet. Det här arrangemanget tilltalade mig mycket.





En jättelik azalea i ett rosa sovrum. Här skulle jag nog sova gott om jag skulle få möjligheten att prova ...




Ett av sovrummen i slottet har inretts i svart av en slottsfru som blev änka. En träskulptur med Kristi törnekrona är ett blickfång i rummet.


Ja, våra vänner har rest hem till Norden och vi fick mycket svalare väder här ungefär samtidigt. Mätaren visar 22 grader, men det känns svalare än så. Dessutom blåser det. Så vad gör man? Funderar lite på hemresan som närmar sig. I början av nästa vecka måste vi börja packa. Men före det ska vi ha våra finländska vänner på lunch på torsdag. De har bott i Spanien i vinter, men har nu återvänt till Loiredalen. Det ska bli roligt att träffa dem igen. Vi vet inte ännu hur det är ställt med Attende, om det ska komma några hundvalpar i sommar. Ska bli spännande att höra sedan hur det gick. Hur som helst så har jag räknat ut att vi inte hinner se hundvalparna som ev. kommer. Men det finns ju kameror :)!

1 kommentar:

  1. Fina bilder som vanligt! Du är så duktig på att rapportera.

    Ja jösses, snart är ni i krokarna igen - tänk vad fort tiden går ändå. Visst är det konstigt?

    Nu är det dags att sova här. Är tröööttt som en liten gnu.

    Ha en skön fortsatt kväll!

    Kram

    SvaraRadera