Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

söndag 30 maj 2010

Dukat för damer ;)

I lördags hade jag bjudit in min väninna L på dammiddag. Make ställde upp som både kock och servitör, så vi fick bara sitta och njuta av maten och prata :).



Glada och förväntansfulla poserar vi framför kameramannen med varsin Pastis.


Förrätten som nästan smälte i munnen. Det portugisiska vittvinet passade bra till. Lägg märke till servetten med blommor och gärdsmyg på, en av mina favoritfåglar.


Huvudrätten: stekt grisfilé med skogssvampstuvning, ugnsbakad potatis med örtkryddat smör och några tussar broccoli. Det serverades också hembakade kuvertbröd i två olika varianter. Ett glas rött portugisiskt till förstås ... :)



Här har katten Gustav hamnat under ett antal franska ostar, och dessutom lite på snedden. En av ostarna är svensktillverkad, kan ni gissa vilken? I Gustavs pratbubbla står det: " I love me". Till ostarna serverades det kuvertbröd och fikon i cognacslag. Ååå ... så gott!




Eferrätten var en Creme Caramel Porto som Make hade lagat. En mugg grönt té till och ett litet glas Tawny Port. Muggen med Marie Antoinettes monogram på köpte jag på Versailles för några år sedan.




Make som stod för både matlagningen och serveringen ska ha en eloge! Maten var god och jag och L hann prata och ha roligt tillsammans i flera timmar!



2 kommentarer:

  1. Vilken LYX! Så underbart att få bli bortskämda en hel kväll med en massa fantastisk mat, serverad av en så tjusig man!!! Inte utan att man blir lite avundsjuk ;-)

    Det där kan jag bara drömma om....

    Ha en skön fortsatt vecka i det sköna Norden med det fantastiska ljuset... visst är det helt underbart!!???

    Kram
    Malena

    SvaraRadera
  2. Ja det var rena lyxen att bli så bortskämda en hel kväll.så underbart god mat och god dricka.
    Tack än en gång.

    Hälsningar Lillevi

    SvaraRadera