Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

måndag 10 maj 2010

Jag - Princess, instängd i slottet

Efter att i misstag ha blivit instängd i slottet av greveparet i över ett dygn smakade maten bra. Kalla & Make kom in i slottet och letade efter mig och jag hörde hur de lockade på mig. Problemet var bara att slottet har många rum och dörren till rummet där jag befann mig var stängd. Men skam den som ger sig, jag jamade så högt jag kunde, och där kom så min räddande ängel. Vad skönt det var att få återse Kalla!




Bra ändå att jag blev inlåst inomhus :). Vädret har INTE varit soligt i dag. Däremot så hällde regnet ner, åskan mullrade och haglet smällde mot fönsterrutorna. Det var ändå ca 20 grader på eftermiddagen. Här får bilen sig en gratis tvätt :).


Det här fotot tog Kalla i går under en kort söndagsutflykt. Fransmännen gillar att sitta vid flodstränderna med sina fiskespön. Några napp lär det inte bli ... högst lite kattfisk, hi, hii ...



Medan jag ännu satt inlåst i slottet och ingen visste var jag var så passade Attende på att för första gången ta sig upp på andra våningen i slottsflygeln, d.v.s. in på mitt bostadsområde. Hon blev visserligen ditlockad av Make, men jag menar ändå, har inte hunden någon skam i kroppen!? Bakom Attende syns en del packlådor, nej, nej, nu närmar flytten sig för oss alla!


2 kommentarer:

  1. Måste kännas konstigt att packa lådor och åka hem till Åland nu när ni verkligen är hemmastadda i Frankrike. Men ni kommer ju tillbaka!

    Här är det betydligt kallare - be prepared för de kyliga kvällarna i Norden vänner - de är inte nådiga! Vi hoppas däremot att värmen kommer nästa vecka. Det sägs så. Håll tummarna.

    Res försiktigt hem nu!

    KRAM!!! från hela Uppsalaligan

    SvaraRadera
  2. Oj, vad hemskt för dig Princess att bli inlåst! Vilken tur att Kalla fanns tillhands och räddade dig. Hälsa Kalla och Make att jag hoppas, att deras resa hem upp till Norden går bra! Askmolnen över Fr.krike kanske är så högt uppe nu, att det går att flyga därifrån. Hälsa Attende också!

    SvaraRadera