Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

måndag 3 maj 2010

Château d'Azay-le-Ferron, insidan

Den observante bloggläsaren kommer säkert ihåg att jag den 10:nde april hade ett inlägg om det här slottets utsida, och jag lovade återkomma med ett inlägg om insidan. Varför det dröjt så länge beror på att jag inte ville avslöja för mycket eftersom vi skulle besöka slottet med våra gäster som också brukar läsa min blogg ... Ja, på bilden ett sovrum som jag gott och väl skulle kunna tänka mig att ha som mitt ;).



Golvet i den dåvarande slottsherrens sovrum är gjord av 16 olika träslag. Allt för att uppnå maximal effekt. Ja, och vackert blev det tycker jag.

Ett rosa sovrum, inte så dumt det heller.


Salen är stor med mörka tapeter och stora oljemålningar.



Ljusa salongen. Här skulle jag gärna sitta och ta mig en kopp grönt té :).




Den riktiga överraskningen stod Cacao för. Det är en varg som levde tillsammans med slottshundarna i början av 1900-talet. Cacao fick ett långt liv och blev efter sin död år 1904 uppstoppad.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar