Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

tisdag 27 oktober 2009

Back in business!

Jag på vaktpost utanför Kallas och Makes dörr.

Kära dagbok! Nu är jag, Attende the slottshund, tillbaka på jobbet igen. Sitter nu alltså och vaktar utanför Kallas och Makes dörr. Så klart att jag ligger framför deras dörr fast husse och matte är hemma nu under höstlovsveckan!

Ja, i söndags blev jag en fri kvinna igen efter två veckors husarrest i couloiren. Ni har kanske hört varför jag hamnade där och nu så här efteråt så måste jag säga att hela historien känns lite pinsam. Jag kommer så där vagt ihåg att jag svansade lite väl mycket för en svart labradorhanne. Hur kunde jag förnedra mig så? Nå, nu är det över, men det säger jag bara, aldrig, aldrig igen!

Nu håller husse och matte stenkoll på min mage och undrar om den ska börja växa. Eller rättare sagt fasar för det. Men några hundvalpar mer eller mindre här i världen kan väl inte göra så stor skillnad. Själv känner jag mig faktiskt redo för uppgiften om det så skulle bli. Jag är faktiskt vuxen nu och ansvarstagande har jag ju alltid varit. En vikarie för mig får de i så fall ordna med själva - det är inte mitt problem.

På söndag eftermiddag när husse precis hade hunnit släppa mig fri kom Kalla och Make hem efter att ha varit på en Brocante. Det ordet finns inte ens i en ordbok, men jag vet förstås att det betyder loppis. Jag satt förstås utanför deras dörr och vaktade när de kom hem så jag såg en hel del av det de köpt. Kalla hade köpt en alldeles underbar höstjacka! Den har samma färg som min päls, alltså ljus labradorfärgad med lite guldskimmer. Bra smak har hon måste jag säga. Och snygga stövlar hade hon köpt till också, helt oanvända.

Kolla in min vackra labradorfärgade päls, med guldskimmer ;)

Det finns en människa och ett djur som jag inte kan tåla för något i världen. Postiljonen kan jag bara inte med. Hon kommer körande i en rasande fart i sin gula bil alla dagar utom söndag. Sedan stannar hon bara en kort stund och sätter något i en låda på väggen och gasar sedan vidare. Varför? Bara för att reta mig?! Det finns liksom ingen mening i det, men ändå gör hon det. Gång på gång.

Jag hör såklart postbilen redan innan jag kan se den. Då placerar jag mig färdigt så att jag kommer åt att skälla på riktigt nära håll. Snart måste hon ju bara börja fatta! Hon har inget här att göra liksom. Meningslös sysselsättning!

Det där djuret som jag inte alls kan med är förstås Princess. Hon har liksom ingen mission här - vad skulle det kunna vara? Går bara omkring och gäspar efter tupplurarna, sträcker på sig ... och ja ni vet, kurrar. I dag fick hon sig en överraskning, he, he ... Jag var på jobbet, vilket hon inte hade räknat med. Jag satt utanför köksdörren och vaktade. Så öppnar Kalla dörren inifrån och Princess gör ett försök till att slinka ut.

Men icke sa Nicke. Här vaktas det åt båda hållen. Ingen katt ska ut genom den dörren inte! Jag behövde inte göra speciellt mycket för att få Princess att backa. Jag visade bara min muskulösa lekamen - och thats it! Hon ångrade genast sitt tilltag. Ligger väl därinne nu och snusar på en skön filt igen. Den lata katten - hoppas att någon lagt en ärta under filten åt henne :)!

Princess där hon hör hemma, högst uppe på taknocken. Ditjagad av mig förstås :)

5 kommentarer:

  1. Roligt Attende att du är en fri hund nu igen efter den långa husarresten. Och jobb tycks du ju ha för hela slanten, vem vet kanske du får vara med i fasanjakt snart också! Jag förstår nog att du inte kan tåla postiljonen och den lata Princessan. Du meddelar väl oss läsare om det ser ut att bli valpar för din del...hälsa Kalla o Make fr. Mooni

    SvaraRadera
  2. Bilderna av Attende är fina tycker jag.Tur att husarresten är förbi!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni för att ni sporrar mig och tycker att bilderna av mig är fina! Pälsen är ju alldeles superb, eller hur ...? Jag har mycket jobb men ska försöka hinna med något dagboksinlägg om någon vecka igen :).

    Jag har en gammal och kanske en ny hemlighet att berätta om då ;).

    Hälsar Attende

    P.S. Princess fick sig en riktig joggingtur i dag, med mig efter sig ... om ni förstår hur jag menar, he, he...

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Maste nog godkanna att jag star pa Princess sida, vi har ju tva katter sjalv...Ifall nan undrar, pa var tangentbord funkar bara vissa knappar, sa det blir lite som att knacka en kod da man ska lasa vad jag skriver! Vi firade Halloween igar, katterna med. Idag ska vi pa Katrins fodelsedag. Jag vet annars en annan som snart ska fira ocksa, fa se om Attende och Princess kommer ihag att uppvakta ifragavarande person tillborligt. Tycker nan att vi borde satsa pa en ny tangentbord... usch vad texten ser olaslig ut, men vi far skrivas igen och jag onskar er alla en trevlig fortsattning med livet pa slottet

    SvaraRadera
  5. Tack Leevi för att du står på min sida! Jag har knäckt koden, det är å, ä och ö som inte fungerar för dig... Men fortsätt skriva ändå, det skulle jag göra :).

    Au revoir!

    SvaraRadera