Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

torsdag 15 oktober 2009

Kastanjeskörd


På hösten mognar kastanjerna och då gäller det att samla i ladorna. Och då menar jag inte hästkastanjer, utan ... kastanjer alltså, som är ätliga. I slottsparken finns det tre stora kastanjeträd som nu bokstavligen kastar ner sina kastanjer :). När man går under trädena gäller det att passa upp, för mitt i allt faller en kastanj ner i huvudet på en och man säger jäv... , nej, jag menar aj!

Vi har varje morgon nu efter frukosten begett oss ut i parken och plockat kastanjer i det daggvåta gräset. Attende springer lyckligt omkring oss medan vi samlar in skörden, för det här är grejer det. Kastanjerna omges av ett mycket taggigt skyddsskal. Så här gäller det att vara smart om man skall klara sig ;).

Man har ju utrustat sig med gummistövlar med tanke på daggen. Så tar man bara och rullar till med skoskulan över taggbollarna. Har man nu använt sig av rätt teknik så ramlar kastanjerna ut. Var och en av de här taggbollarna kan innehålla mellan en och tre kastanjer. Voilà!



Det finns också ett lättare men mer tidskrävande sätt att skörda kastanjer. Man placerar helt enkelt sin skål eller korg under trädet och ... väntar ... :). Den här metoden kom jag på redan när jag bara var några år gammal och skulle plocka krusbär tillsammans med farmor. Jag placerade skålen under busken bara och väntade. Gravitationslagen, ni vet!

Tillsammans med maken har vi nu samlat ihop till ca 10 kg kastanjer. Det är så gott med rostade kastanjer, t.ex. som förrätt. Man bara snittar kastanjerna och sätter in dem i en 200 grader varm ugn. Låter dem bara ligga där på plåten i ca 20 min. Smälter lite smör och droppar i lite citronsaft. Sedan är det bara att sätta sig ner vid bordet och njuta. Ja, först måste kastanjerna skalas förstås, men det får ju var och en göra där vid bordet. Efter skalningen doppar man kastanjen i citronsmöret och äter. Och njuter ... ! Gärna med ett glas kallt Maconvin eller en annan lättekad Chardonnay till!

2 kommentarer:

  1. Kastanjerna är säkert jättegoda, vad påminner smaken om, har ingen aning? Ja, din bärplockningsmetod som liten kommer jag nog väl ihåg! Måste nog påstå att den metoden kräver massor av tålamod!

    SvaraRadera
  2. De rostade, varma kastanjerna som man doppat i smält smör smakar nog mest som nypotatis (men är lite hårdare i konsistensen än potatis). Kastanjerna är ganska stärkelserika och innehåller inte lika mycket fett som t.ex. nötter.

    Man kan också koka kastanjerna i vatten i ett par minuter, då behöver de inte snittas före. Gott att sätta i sallader :)!

    Ha det bra!

    SvaraRadera