Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

onsdag 7 oktober 2009

Två fasaner och fyra rapphönor


I söndags var det fågeljakt här på slottsmarkerna igen. Vid 11-tiden ljöd jakthornet och jägarna med sina ivriga hundar begav sig ut i skogarna. Vid 14-tiden samlades de till den sedvanliga jaktlunchen med vin och sång.

Vi själva som ju är nordbor, vare sig vi vill det eller inte, äter vår middag vid 17-tiden. När vi satt där med vår efterrätt i trädgården kom grevinnan och gjorde oss sällskap. Denna annars så hårt stressade trebarnsmamman tycktes nu, trots att hon hade slottet fullt med folk, ha gott om tid för att umgås med oss. Vi får känna oss lite hedrade ;)

Efter ett tag kom även greven och deras tonårsdotter och slog sig ner vid vårt bord. Vi bjöd på hembakad äppeltårta, té och ett sött persikovin. Ja, dottern fick nöja sig med ett glas ananasjuice, det är ju liksom tonåringarnas lott :). Vi satt och pratade länge och väl och hade det trevligt. Jag och maken försökte visa våra bästa sidor ...

Sedan började jägarna avlägsna sig från jaktfestsalen och greveparet måste gå för att önska dem bon soirée. En del av jägarna kom fram för att tacka även oss, jag undrar för vad ;). Kanske för att vi höll oss borta ur skogarna när de skulle jaga :). Ja, fransmännen är ju kända för att vara artiga.

När jag ännu senare samma kväll satt inne vid min dator knackade det på dörren. Det var greveparet som ville överlämna två fasanhonor och fyra rapphönor åt oss. Men på ett villkor, vi skulle lämna en av fåglarna tillbaka till dem plockad, urtagen och tillredd. Maken fick gåshud av spänningen och började febrilt bläddra i receptböckerna. En sån här gång måste jag säga att jag är väldigt tacksam över att inte vara kocken i familjen!

Maken sov lite oroligt följande natt och det kan jag mycket väl förstå. Ett sådant uppdrag måste bara lyckas!


4 kommentarer:

  1. Skulle vara roligt att höra hur kocken lyckades i sitt uppdrag. Bra hoppas och TROR jag. Bon appétit! Och hälsa kocken att ni bor nog på det bästa möjliga stället, där ni kan samla svampar och få jaktbyte.

    SvaraRadera
  2. Ja herre gud vilket krav! Man kan bli nervös för mindre... Men de har väl förstått att din man är väldigt duktig på matlagning, så de vill väl oxå smaka...

    Här har förkylningen det alldeles underbart, jag nyser och snörvlar om vartannat, och känner mig helt borta. Usch.

    Hoppas att ni har det fortsatt bra!

    SvaraRadera
  3. Hjälp vilket uppdrag!Hoppas maken rodde allt iland och att han fick plus i protokollet av grevparet.Njut av cyklamenhavet, här i österbotten är det nog bara lövhögar vi får sitta i!

    SvaraRadera
  4. Ja, vilket uppdrag maken fick! Roligt att ni hejar på honom! Fortsättning följer inom kort ...

    Här har vi inga större lövhögar ännu, men det kommer!

    Tack för era kommentarer!

    Hälsar Kalla

    SvaraRadera