Livet där det är

Jag har sedan tolvårsåldern drömt om att få bo på ett slott. I fjol blev min dröm verklighet och jag och maken bodde i åtta månaders tid i en slottsflygel på ett privat slott i Loiredalen i Frankrike. Inläggen under vår vistelse i Loiredalen handlar om livet i slottsmiljön, slottshunden Attende, slottskatten Princess samt om våra utflykter i regionen.

Under sommaren bodde vi invid vår havsvik uppe i Norden i fyra månaders tid. Under den tiden kom inläggen att handla om vårt liv där.

I mitten av september reste vi tillbaka till Loiredalen och ska bo i samma slottsflygel i först tre månaders tid. Efter det ska vi bo i Portugal vid Atlantkusten i två månader. I mitten av februari bär det av till Loiredalen igen för en tremånaders vistelse till.

onsdag 21 oktober 2009

I husarrest

Jag, Attende, the slottshund

Kära dagbok! Jag heter Attende och är fyra år gammal. Jag är en labradorhona, men framförallt så är jag slottshund. Jag har ansvaret för att vakta hela det här stora området runt slottet. Min husse är greve och min matte är således ... grevinna. Nu bor de i staden i veckorna och hyresgästerna som flyttade hit i mitten av september är alldeles underbara! De ger mig mat, är sociala och i övrigt också väldigt trevliga ;). De tar mig ut på promenader och ger mig lite extra mat i smyg. Kvinnan är av det ljusaste slaget, blond kanske man skulle kunna säga. Hon kallar sig för Kalla. Hennes make brukar jag kallar för Make.

Jag sitter nu i husarrest. Det betyder en tillvaro i ensamhet i couloiren. Ja, ni kanske inte kan franska, men då kan jag upplysa er om att couloire betyder korridor. Men min couloire är inte vilken korridor som helst. I mitt fall är det skarven mellan 1700- och 1800-tals delen av slottet. Det ni! Nå, hur som helst, här har jag tillbringat en dryg vecka nu. Ensam.

Allting började med att det var jaktdag här. Vi var åtminstone ett tiotal hundar samlade. Våra hussar skulle ut och jaga fasaner. Plötsligt så såg jag den där svarta labradorhannen som försökt uppvakta mig nångång tidigare. Men den här jaktdagen kändes annorlunda. Nu var det jag som försökte uppvakta honom. Förstod inte varför, men det var bara så ...

Efter en stund blev det ett "jäkla hallå". Husse var upprörd och nämnde nånting om löptid ... Vad det nu kan vara. Men resultatet blev alltså husarrest för min del ... tills de heta känslorna skulle gå över. Så här sitter jag nu. Och väntar på ... ja vad trodde ni ... nästa måltid förstås! Maken är underbar. Han rastar mig minst tre gånger per dag och ger mig hundfoder. Dietfoder visserligen, men hur som helst.

För ett par dagar sedan blev jag utsatt för en riktig frestelse. Någon hade placerat två hela fasaner i couloiren. Människor kan vara så glömska! Där låg fasanerna i varsin kasse och doftade ... alldeles underbart! Jag var minst sagt sugen på mat, men å andra sidan äter jag aldrig vilt utan lov. Så ingen fasan för min del alltså.

Det bor en ganska högfärdig svart katt här också som kallar sig för Princess. Kan man tänka sig. Hon bodde här i några års tid redan före mig, visserligen, men jag tycker ändå att det är jag som är herre på täppan här nu. Försöker så gott det går att jaga henne när jag kommer åt. Men hon är så snabb. Sjuttons katt! Dessutom är hon en hejare på att klättra. Idag såg jag henne liggande på muren till köksträdgården när jag blev rastad. Men jag hade lite bråttom just då, och hann inte gå närmare in på saken. "Morgen mehr zeit", som tysken skulle säga.

Nu väntar jag bara på att veckan ska ta slut och att jag ska få leva ett normalt liv igen. Med långa härliga promenader i parken. Jag föredrar de lite längre promenaderna tillsammans med Kalla. Hon är så snäll. Jag kan inte riktigt förklara det, för hon är bara för ... bra :)!


Jag gillar Make också förstås. Här kliar han mig på magen. Så sköönt ... !

3 kommentarer:

  1. Nej men Attende, vilken spännande dagbok! Du har det verkligen inte lätt nu när du är i husarrest men snart nalkar friheten. Då kan du passa på att jaga Princess-katten riktigt ordentligt! Våran Viivi diggade också din dagbok, vi hoppas att du fortsätter att skriva, så vi får följa med dina bravader...

    SvaraRadera
  2. Hallååå,

    Nej men Attande då! Vara ute sådär på dåligheter - får man väl inte göra!! Inte undra på att det blir husarrest.

    Nåja, snart är veckan över och allt återgår till det vanliga. Och du har ju alltid Kalla. Som är på din sida.

    Här uppe i kalla Norden har det redan blivit november-stämning. Det gick väldigt fort. Det enda positiva är att vi går över till vintertid på söndag. Och det betyder sovmorgon varje dag! Tills man ställt om sig alltså. Då känns det tidigt i alla fall.

    Ha det gott och hälsa Kalla med Make!

    SvaraRadera
  3. Tack för påminnelsen om att det blir vintertid... Här i couloiren är det svårt att hålla koll på sånt!

    Tyvärr så betyder det ju att måltiderna kommer en timme senare, eller ...? Roligt att ni läste min dagbok. Återkommer när jag är en fri kvinna igen. För den dagen kommer :)! I promise!

    Hälsar Attende

    SvaraRadera